Rondje Retournemer (Fr)

20160724_154908Evenals vorig jaar gingen we dit jaar met de caravan naar de Elzas, maar daarnaast nu ook naar de Vogezen. ‘We’ waren dit keer Marion en ik, met onze 17 jarige dochter en haar vriendin.

Wandelen is er helaas niet zo heel veel van gekomen, met meiden van die leeftijd doe je meestal andere dingen. Eén wandeling dus maar dit keer, van een kleine 7 kilometer. In de Vogezen stonden we op een camping aan het Longemer. Onze wandeling ging naar en rond het Retournemer.

Net buiten de camping zien we een klein paadje dat volgens de kaart naar het pad richting Retournemer zou moeten leiden. Even lopen we precies de verkeerde kant op, maar al snel hebben we dat in de gaten. Zie het kleine uitstulpinkje aan het begin van de route. Wandeling Retournemer

Het eerste stuk is een aardig stuk door het bos op de helling van een berg. Een redelijk breed, stijgend pad (zie eerste foto hierboven).

Langs het pad nu en dan velden met het mooie vingerhoedskruid. Het pad leidt ons langs twee watervalletjes en naar het Retournemer. Voor de eerste waterval moeten we een klein uitstapje van de route maken, een meter of 30. Bij het watervalletje komen we wat spelende tieners tegen. Eén ervan vraagt of ze ons op de foto zal zetten met de waterval op de achtergrond. Leuk!

Na het watervalletje komen we al snel bij het Retournemer. In onze vakantieweek in de Vogezen was er steeds veel dreiging van regen en heel af en toe viel die dan ook. Bij of na regenachtig weer verschenen er prachtige wolken tussen de bergen. Over het Retournemer gaf dat prachtige uitzichten. Na het Retournemer, onderweg naar de tweede waterval komen we over een weide die afgesloten is met schrikdraad. Gelukkig is er aan wandelaars gedacht. Speciaal voor wandelaars is er een plastic handvat aan het  schrikdraad gemaakt waarmee een stuk van de omheining open gemaakt kan worden. Een bord maakt ons er op attent het ook weer te sluiten naderhand. Over een smal bergpaadje vervolgen we onze weg naar het tweede watervalletje. Vandaar willen we een andere weg terug naar het meer nemen, maar dat mislukt. Al snel merken we dat we weer dezelfde weg terug aan het nemen zijn. Bij het meer aangekomen nemen we wel de andere oever van het meer om langs terug te lopen. Een kleine tunnel in de buurt van de eerste waterval blijkt ooit een tramtunnel te zijn geweest. Over hetzelfde vrij brede pad door de bossen wandelen we terug naar de camping, waar we een mooi plekje langs een beekje hebben. Een leuke, korte wandeling van zo’n anderhalf uur (6,6 km).